Forum » O serialu » Elementy w tle
83 postów   1 2 3 4 5 6 7 8
Autor Elementy w tle
szurens

Zdaje mi się że jeszcze gdzieś widziałem żuraw gdański...

------

SZURENS@GMAIL.COM

11-08-2012 22:29

ajax2007

"szurens" napisał:

Zdaje mi się że jeszcze gdzieś widziałem żuraw gdański...

szurens, wydaje mi się, że myślimy o tym samym



ewentualnie :)



------

-Są chwile przełomowe w karierze każdego oficera, biada temu, kto nie dostrzeże ich w porę.

11-08-2012 22:56

szurens

Oczywiście Ajax niezastąpiony, a żuraw wędrujący!

------

SZURENS@GMAIL.COM

24-08-2012 06:52

A79

W dzisiejszej powtórce "Ściśle tajne" w TVP Polonia przykuł moją uwagę obraz wiszący w gabinecie Brunnera. Nie jakąś szczególną urodą, skonstatowałem tylko, że urządzaniem gabinetów wojskowych (mundurowych), niezależnie od reżimu, rządzi pewna poetyka: zawsze musi się znaleźć tam jakaś batalistyka w ramach.



Poszukałem chwilę i udało mi się wyguglać, że jest to obraz "Flandern" Oskara Martin-Amorbacha, malarza, który był jednym ze sztandarowych twórców "realizmu narodowo-socjalistycznego". "Flandern" powstał pod koniec lat 30. (prawdopodobnie około 1937 roku), autor był już wtedy guru nazistowskiej sztuki - status ten zapewnił mu obraz "Siew", ikona kultu rolniczo-ludycznego w III Rzeszy. Po wojnie Martin-Amorbach, pozbawiony już zaszczytów (ale nie tytułów profesorskich) wrócił do tego w czym spełniał się przed hitleryzmem: malowania lekko odrealnionych aktów.

"Flandern" trafił do Monachium do słynnego Haus der Deutschen Kunst, monumentalnego gmachu - muzeum sztuki nazistowskiej. Wraz z innymi dziełami został zreprodukowany na pocztówce, które masowo dystrybuowano w nazistowskich Niemczech. Jeden z egzemplarzy takiej pocztówki poniżej.


Jak rozumiecie, odkrycie to zaostrzyło mój apetyt, i dalej poszło mi niemal jak po maśle.

edycja: Propagandową galerię otwiera w odcinku plakat w sekretariacie Reila. "Der sieg wir unser sein!" można streścić zwięźle jako "Zwyciężymy!". Sekretarce nie pomogło, zwyciężyła ją chuć Reila.


Na gości kreisleitera spogląda marsowym wzrokiem znad kominka "Der Führer" pędzla Franza Triebscha.


Portret führera w gabinecie Reila to fragment większej całości pt "Bildnis des Führers" - autor Rudolf Gerhard Zill.


Taki sam portret ma u siebie major Horst. I żeby było śmieszniej, jest to nie tylko taki sam, ale i ten sam portret - co można stwierdzić po charakterystycznej ramie obrazu.


Wracając do Reila, to w sekretariacie chowa za wieszakiem bombę - prawdziwego Matejkę! Niestety nie tego Matejkę, a Theo Matejkę, austriackiego propagandzistę, z pochodzenia Czecha. Propagandowy plakat "Achtüng. Spione" przestrzega przed zbytnią wylewnością w miejscach publicznych.
edycja: Takim miejscem publicznym jest pewnie gabinet Klossa, gdzie przez chwilę też widać rzeczonego Matejkę.


Kolejny plakat propagandowy wisi w kantorku na dworcu przeładunkowym, gdzie pracuje Kazik. Wchodzących wita tam hasło "Räder müssen rollen für den Sieg!" - "Koła toczą się dla zwycięstwa!" - bojowe motto wojennej kampanii reklamowej Deutsche Reichsbahn. Plakat zwięźle wyznacza miejsce w szeregu cywilnym pasażerom: "Erst siegen – dann reise. Denke daran" - "Pamiętaj: najpierw zwycięstwo - potem podróże". Kampania reklamowa "Räder müssen..." rozpoczęła się w czerwcu 1942 roku. Skoro zatem - zgodnie z treścią odcinka - próby na poligonie mają rozpocząć się 16 kwietnia 1942, to jest tu historyczna nieścisłość. (Plakat pasuje zaś do chronologii ułożonej przez Pedro Gomeza).


Brunner, poza "Flandern", pracuje pod "patronatem" Heinricha Himmlera - jest to albo oprawiona fotografia wszechwładnego szefa bezpieczeństwa Rzeszy, albo namalowany na jej podstawie obraz.


W gabinecie Klossa zaś mamy skromny portrecik "Der Führer", który popełnił Hugo Lehmann w 1938 roku.


Z propagandowej ikonografii tego odcinka brakuje mi tylko rozpoznania drugiego plakatu z kantorka na dworcu. Glaubel, a we wcześniejszej scenie kolejarz, mija go zbyt szybko, żeby kamera uchwyciła ostrość na napisie. Niestety nie potrafię go odczytać.

------

Ba! Gdybym ja był niedyskretny…

23-09-2012 16:13

A79

Powyższy post z 16:13 edytowałem, zaznaczając dwa uzupełnienia.

Elementem scenografii, który zwiedza różne miejsca w "Ściśle tajne" jest biurowy regał z zasuwaną żaluzją (nie jestem pewny nazwy), zawierający skoroszyty z dokumentami. Bez wątpienia ten sam stoi w sekretariacie Reila i w kantorku na dworcu. Świadczą o tym skoroszyty z dolnej półki, w obu serialowych miejscach stojące w tej samej kolejności (choć z różną skrupulatnością uporządkowane): od lewej jest skoroszyt z zaklejoną całą ścianką, potem taki z etykietą z czarnymi paskami u góry i u dołu, następnie grzbiet z naderwaną pogniecioną od góry etykietą, potem z białą nad dziurką do góry, potem jeden z białą ścianką z otworem i kolejnych kilka z zaklejonymi całymi ściankami.



Podobny mebel stoi też u Klossa, ale tego co skrywa nie wie nawet ciotka Zuzanna...

------

Ba! Gdybym ja był niedyskretny…

23-09-2012 20:59

BoBer

Bardzo ciekawe omówienie ikonografii odcinka „Ściśle tajne”. A79, gratuluję spostrzegawczości i żyłki badacza. Ciekawe, skąd scenografowie czerpali reprodukcje. Nie jest wykluczone, że w magazynach łódzkiej wytwórni przechowywano „mienie zdobyczne”.

"A79" napisał:

Z propagandowej ikonografii tego odcinka brakuje mi tylko rozpoznania drugiego plakatu z kantorka na dworcu. Glaubel, a we wcześniejszej scenie kolejarz, mija go zbyt szybko, żeby kamera uchwyciła ostrość na napisie. Niestety nie potrafię go odczytać.


Ja również. Oglądałem te dwa ujęcia wielokrotnie. Ani stopklatka, ani poklatkowe odtwarzanie nie pozwala na odczytanie słowa napisanego dużą czcionką.

------

— Kto panu to mówił? — Mój przyjaciel Teodor. — Pański przyjaciel ma dobre informacje.

26-09-2012 21:40

Pedro Gomez
A79 - z tymi plakatami i portretami to super pomysł:) Najbardziej w tym co robimy kręci mnie właśnie taka "encyklopedyka".:)
Możesz zdradzić skąd czerpiesz materiały źródłowe niezbędne do weryfikacji?

------

Chodzi o sprawę

27-09-2012 12:47

A79

"BoBer" napisał:

Ciekawe, skąd scenografowie czerpali reprodukcje. Nie jest wykluczone, że w magazynach łódzkiej wytwórni przechowywano „mienie zdobyczne”.

Wyobrażam sobie, że plakaty to mogą być oryginały, choć żołnierz zapewniający "Zwyciężymy!" i Matejko wyglądają jak wersje monochromatyczne, bez kolorów.

"Pedro Gomez" napisał:

Możesz zdradzić skąd czerpiesz materiały źródłowe niezbędne do weryfikacji?

Pewnie, to żadne zdradzanie sekretów, podzielę się z przyjemnością. Może ktoś spróbuje zagadnienie pociągnąć.

Bardzo dużo materiałów propagandowych, pogrupowanych tematycznie jest tutaj:
http://www.calvin.edu/academic/cas/gpa/ww2era.htm
oraz
http://www.thirdreichruins.com/index.htm

Sztuka to, jak już podałem wyżej, Haus der Deutschen Kunst:
http://www.hausderdeutschenkunst.de/
plus
http://schikelgruber.net/naziart2.html (bardzo poręczny zbiór "hitlerów")

No i to w zasadzie wszystko. Pomaga najbardziej kombinowanie z różnymi hasłami wyszukiwania w Google, no i trochę "czuja". Obraz "Flandern" był rzadki; ale Google tak często pokazywał podobną stylistycznie pracę z żołnierzami w okopach ("nazi soldiers wwii propaganda painting"), że koniec końców wystarczyło wynaleźć nazwisko autora i zapytać Google o inne obrazy Amorbacha.

Pierwsza ze stron -- "Nazi and East German Propaganda Guide Page" -- ma bardzo ciekawą sekcję z zestawieniem propagandowych afiszy tekstowych. Niestety przy tym nie ma akurat reprodukcji, ale jestem przekonany, że plakat przetłumaczony na
“Never forget that the holiest right in this world is the right to the soil that one wants to till oneself, and the holiest blood is that which one sheds for this soil. Adolf Hitler.” Gau Oberdonau (7 - 13 November 1938)
to źródło, które posłużyło scenografom do odmalowania tablicy z "Podwójnego nelsona" i innych odcinków.

------

Ba! Gdybym ja był niedyskretny…

27-09-2012 22:19

Pedro Gomez
Dzięki A79. :) Podejmuję wyzwanie :D i pierwsze trafienie na gorąco.

Natknąłem się w tv na odcinek Cafe Rose, a w nim obraz, którego autorem jest Conrad Hommel - Der Führer im Kampfgelände "Fuhrer na polu bitwy" (w sekretariacie konsula)

------

Chodzi o sprawę

30-09-2012 13:17

BoBer

Strzał w dziesiątkę! Proponuję ilustrować odkrycia zdjęciami. Oto dowód potwierdzający trafienie Pedro Gomeza:




Conrad Hommel namalował ten obraz około 1940 roku. Obok Adolfa Hitlera przedstawiono wysokich oficerów niemieckich. Są to: Fedor von Bock, Hermann Göring, Erwin Rommel, Wilhelm Keitel, Walther von Brauchitsch, Gerd von Rundstedt, Erich Raeder, Alfred Jodl, Karl Dönitz.

------

— Kto panu to mówił? — Mój przyjaciel Teodor. — Pański przyjaciel ma dobre informacje.

30-09-2012 16:00

83 postów   1 2 3 4 5 6 7 8
© 2024 Shen-Kun - Baca - BoBer. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Hyh.pl strony internetowe.