Forum » O serialu » Elementy w tle
83 postów   6 7 8 9
Autor Elementy w tle
Modrzew

Czyżby podróże w czasie były możliwe? Czy to Izabela Kield, Christin Łęcka czy Izabela Christin Kield z domu Łęcka?
Nie pamiętam czy ktoś już to zauważył. Jeżeli nie, jestem pierwszy. W lewym górnym rogu kadr z filmu "Lalka" w reż. Wojciecha J. Hasa z 1968 roku.



------

Nejlepší kaštany jsou na náměstí Pigalle. Zuzana je ráda jen na podzim.
No Hans, nie rozśmieszaj mnie!

24-08-2018 12:58

jhbsk

Rewelacja!

------

– W Paryżu nojlepsze kasztōny sōm na placu Pigalle.
– Zuzanna mŏ je rada ino na jesiyń.
– Posyło ci świyżo zorta.

24-08-2018 15:27

BoBer

Brawo, Modrzewiu!

Realizatorzy z wytwórni wrocławskiej stwierdzili, że nie ma potrzeby wykonywania zdjęcia na plakat Christin Kield, skoro dopiero co utrwalili odtwórczynię roli Izabeli Łęckiej. I o „Stawce większej niż życie”, i o „Lalce” w lipcu 1968 roku pisała „Gazeta Robotnicza”:

------

— Kto panu to mówił? — Mój przyjaciel Teodor. — Pański przyjaciel ma dobre informacje.

25-08-2018 00:15

Modrzew

"A79" napisał:


Z propagandowej ikonografii tego odcinka brakuje mi tylko rozpoznania drugiego plakatu z kantorka na dworcu. Glaubel, a we wcześniejszej scenie kolejarz, mija go zbyt szybko, żeby kamera uchwyciła ostrość na napisie. Niestety nie potrafię go odczytać.


Dzisiejszy, zupełnie przypadkowy, kolacyjny seans odcinka "Edyta" rozwiązał ostatnią zagadkę związaną z powyższym kadrem z odcinka "Ściśle tajne". Bez wątpienia chodzi o plakat ostrzegający (list gończy? Steckbrief) przed złodziejami węgla (Kohlenklau). Fragment tego samego plakatu widać przed wejściem do dyżurki, w której pełni służbę Edyta.




------

Nejlepší kaštany jsou na náměstí Pigalle. Zuzana je ráda jen na podzim.
No Hans, nie rozśmieszaj mnie!

30-01-2019 20:19

BoBer

"A79" napisał:

Na różnych ścianach serialowych pojawia się pewne złowieszcze motto.



Jest to cytat z niesławnego "Mein Kampf", w całości brzmiący "Vergesst nie, dass das heiligste Recht auf dieser Welt das Recht auf Erde ist, die man selbst bebauen will, und das heiligste Opfer das Blut, das man für diese Erde vergiesst". W wolnym tłumaczeniu "Nie można zapominać, że najświętszym prawem na tym świecie jest prawo do ziemi, a najbardziej świętą ofiarą jest ofiara krwi, przelanej za obronę tej ziemi". (...)
Jest jeszcze jeden element widoczny w tle na powyższym zdjęciu z planu odcinka „Bez instrukcji”, który warto odnotować. Za plecami Stanisława Mikulskiego widoczny jest Goliat, prototyp niemieckiej miny samobieżnej, który znajduje się w dzisiejszym Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych przy ul. Obornickiej 108 we Wrocławiu (jeszcze niedawno funkcjonowała tam kształcąca saperów Wyższa Szkoła Oficerska Inżynierii Wojskowej). Goliat produkowany był wiosny 1942 roku do jesieni roku 1944.



Źródło: https://www.wroclaw.pl/nieznany-wroclaw-zwiedzamy-dawne-muzeum-wojsk-inzynieryjnych

Jak widzimy, latem 1968 roku ekipa scenograficzna „Stawki większej niż życie”, aranżując jednostkę specjalną w Altdamm, wykorzystała eksponat znajdujący się w muzeum szkoły oficerskiej (przypuszczalnie inne eksponaty również, np. widoczne na pierwszym planie miny niesamobieżne). Zapewne odbyło się to za zgodą dowódcy i we współpracy z wykładowcami szkoły oficerskiej. Nie jest wykluczone, że w odcinku „Bez instrukcji” statystowali ówcześni słuchacze szkoły przy ul. Obornickiej.

------

— Kto panu to mówił? — Mój przyjaciel Teodor. — Pański przyjaciel ma dobre informacje.

22-04-2019 18:30

A79

To ja także nawiążę jeszcze do cytatu na ścianie. Trzy lata temu wyraziłem taką opinię, że umieszczenie cytatu na ścianie to inwencja scenografów. Widzę teraz, że jest ona myląco nieprecyzyjna.

W filmie dokumentalnym „Agfa 1939. Podróż w czasy wojny”, reżyser Michał Wnuk zaprezentował fotografie, wykonane przez niemieckich żandarmów (ew. nieznaną osobę) w okresie wojny w Częstochowie. Widać na nich dekorację, która przypomina nam tą pokazaną w „Stawce”.





Zatem, dla ścisłości naszych stawkologicznych badań, podsumuję: umieszczenie przywołanego w 2011 i 2016 roku cytatu z „Mein Kampf” jest inwencją scenografów serialu tylko w zakresie wyboru słów – powtórzonych za kopią oryginalnego plakatu. Bo sam pomysł udekorowania ściany cytatem w serialu jest idealnym odwzorowaniem niemieckiego zachowania z czasów wojny. Otwarte pozostaje pytanie, czy scenografowie też mieli jakieś zdjęcie/zdjęcia wykonane w niemieckich koszarach (czy podobnym miejscu) podczas wojny.

Dla zainteresowanych, film jest dostępny legalnie w serwisie Vod.pl. Dla zainteresowanych jeszcze bardziej, tu, hitlerowski cytat to: Ein Staat, der im Zeitalter der Rassenvergiftung sich der Pflege seiner besten rassischen Elemente widmet, muß eines Tages zum Herrn der Erde werden, czyli Zapanuje na Ziemi to państwo, które chroni swoje najcenniejsze elementy rasowe.

------

Ba! Gdybym ja był niedyskretny…

05-11-2019 13:15

versus
Lemner zabiera od Klossa klucze (nr 222) i umieszcza je z sobie tylko znanych powodów do przegródki 510.



chętnie wkleję zdjęcie ale nie wiem jak

------

Luci, daj mnie filiżankę kawy

08-11-2019 18:42

Modrzew

Ostatnio oglądałem "Życie na gorąco" i w odcinku pt. "Tupanaca" zauważyłem, że wnętrza tam pokazywane są identyczne z tymi ze Stambułu (Cafe Rose).







------

Nejlepší kaštany jsou na náměstí Pigalle. Zuzana je ráda jen na podzim.
No Hans, nie rozśmieszaj mnie!

23-12-2019 22:43

Modrzew

Krótka historia jednej fotografii.



Czy pamiętacie Państwo tę dziewczynę, która, trzymając gitarę, uśmiecha się do Was? Na pewno! Każdy z nas wielokrotnie odwiedzał fotoplastikon, w którym Hans Kloss spotykał się z Józefem Podlasińskim. Nie wiem dlaczego, ale to zdjęcie męczyło mnie od dawna. Męczyło zazwyczaj wówczas, kiedy byłem daleko od komputera. Dzisiaj naszło mnie to przed komputerem. Poniżej przedstawiam efekt moich poszukiwań.
Fotografia sygnowana przez Fotografisches Atelier Ullstein (nie ustaliłem personalnie autora) nosi tytuł „Spanish gypsy woman with guitar”, czyli „Hiszpańska Cyganka z gitarą” lub, według dzisiejszych standardów, „Hiszpańska Romka z gitarą”. Została opublikowana w marcowym numerze magazynu „Harper’s Bazaar” z 1933 roku.

Zatem Kloss i Podlasiński mogli oglądać tę fotografię w 1944 roku.



„Harper’s Bazaar” to amerykański miesięcznik poświęcony modzie i kulturze, ukazujący się od 1867 roku. Początkowo był tygodnikiem skierowanym głównie do kobiet z klasy średniej i wyższej. W 1933 roku stanowisko redaktor naczelnej objęła Carmel Snow (wcześniej szefowa działu mody w „Vogue”), która mając dość fotografowania kobiet w czterech ścianach, wysłała fotografów w teren.

------

Nejlepší kaštany jsou na náměstí Pigalle. Zuzana je ráda jen na podzim.
No Hans, nie rozśmieszaj mnie!

19-04-2020 13:22

A79

Dokładam kolejny punkt do długiej listy zachwytów nad szczegółami, o które zadbali realizatorzy (scenografowie, rekwizytorzy, charakteryzatorzy, kostiumografowie…) – nawet jeśli miałyby tylko mignąć na ekranie, niemożliwe do docenienia w pełnej krasie na telewizorach w roku 1968.

„Hotel Excelsior”
Na półeczce pod lustrem w łazience pokoju 222 dostrzec można firmowy kubek hotelu Excelsior, z zestawu do czyszczenia zębów.

------

Ba! Gdybym ja był niedyskretny…

30-07-2020 22:35

83 postów   6 7 8 9
© 2024 Shen-Kun - Baca - BoBer. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Hyh.pl strony internetowe.