Forum » O serialu » Kronika stawkowa, czyli 50 lat minęło!
37 postów   1 2 3 4
Autor Kronika stawkowa, czyli 50 lat minęło!
manager

Lotnisko w podolsztyńskich Dajtkach zamienione zostało na serialowy poligon w Kielcach. To tam pomyślnie przeprowadzono próbę prototypu czołgu inżyniera Meyera, to stamtąd odjechał konstruktor w towarzystwie porucznika Klossa, który zdobył po drodze plany czołgu. Ujęcia do odcinka „Wielka wsypa” w reżyserii Janusza Morgensterna powstały 27 lipca 1967 roku.

Na zdjęciach m.in.: Józef Pieracki (inżynier Meyer), Stanisław Mikulski (porucznik Kloss), Kazimierz Błaszczyński (pułkownik), Stanisław Jaśkiewicz (generał).

------

"Piąstkę to ty masz nienajgorszą, Hans..."

27-07-2017 19:25

manager

W „Gazecie Olsztyńskiej” z 28 lipca 2017 roku ukazał się tekst ze wspomnieniami Zofii Barankiewicz oraz zdjęciami Zofii i Andrzeja Barankiewiczów z planu „Stawki większej niż życie”. W artykule mowa jest również o zbliżających się obchodach pięćdziesięciolecia realizacji serialu w Olsztynie:





Pliki przyjaźniejsze dla oczu znajdują się tutaj.

------

"Piąstkę to ty masz nienajgorszą, Hans..."

29-07-2017 00:40

manager

W ostatnich dniach lipca 1967 ekipa „Stawki większej niż życie” nakręciła w gmachu zajmowanym dzisiaj przez Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego i Wojewódzki Sąd Administracyjny (wówczas był siedzibą Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych) ujęcia dzienne i nocne do odcinka „Podwójny nelson” w reżyserii Janusza Morgensterna. W budynku tym mieści się serialowe ministerstwo przy Friedrichstrasse w Berlinie. To stamtąd wychodzą Ewa Fromm, Hanna Bösel i Hans Kloss, to tam Ewa Fromm ukryła za portretem Fryderyka Wielkiego mikrofilm z planami Wału Atlantyckiego.

Na kadrach z serialu widzimy m.in. Iwę Młodnicką (Ewa Fromm) i Adama Pawlikowskiego (kapitan Boldt).

------

"Piąstkę to ty masz nienajgorszą, Hans..."

30-07-2017 15:55

manager

Ostatnim dniem pracy filmowców realizujących w Olsztynie ujęcia plenerowe do „Stawki większej niż życie” był 1 sierpnia 1967 roku. Nad Wadągiem powstało wówczas ujęcie do odcinka „Podwójny nelson” w reżyserii Janusza Morgensterna, w którym widzimy wpadający do rzeki samochód z nadradcą Gebhardtem. Po zakończeniu zdjęć w Olsztynie filmowcy powrócili do Łodzi.

Na zdjęciach: m.in. Mieczysław Wajnberger i Jerzy Majak podczas przygotowań do realizacji ujęcia do „Podwójnego nelsona” oraz most na Wadągu ze spadającym samochodem.

------

"Piąstkę to ty masz nienajgorszą, Hans..."

01-08-2017 00:15

manager

Materiały z olsztyńskich obchodów 50-lecia realizacji zdjęć do „Stawki większej niż życie” znajdują się tutaj.

------

"Piąstkę to ty masz nienajgorszą, Hans..."

07-08-2017 15:05

manager

9 sierpnia 1967 roku ekipa „Stawki większej niż życie” pracowała pod kierunkiem Janusza Morgensterna na ul. Skierniewickiej w Łodzi. Powstały tam ujęcia do odcinka „Wiem, kim jesteś” z drewnianym domem ogrodnika w tle, czyli miejscem, w którym znajdowała się radiostacja. W plenerze tym widzimy staruszkę idącą ostrzec konspiratorów przed niebezpieczeństwem, jadącą samochodem zazdrosną doktor Becher, która dostrzega Irenę i zmierzającego do kryjówki Klossa, a także Stedtkego i Martę Becher podczas strzelaniny po namierzeniu radiostacji.

Realizację zdjęć na ul. Skierniewickiej odnotowano dzień później w „Dzienniku Łódzkim”. Reporter gazety podał, że podczas przerwy w kręceniu zdjęć Stanisława Mikulskiego odwiedzili harcerze i wręczyli aktorowi wiązankę kwiatów.

------

"Piąstkę to ty masz nienajgorszą, Hans..."

09-08-2017 20:45

manager

Na początku drugiej dekady sierpnia filmowcy realizujący „Stawkę większą niż życie” nakręcili w Pabianicach zdjęcia do odcinka „Wiem, kim jesteś” w reżyserii Janusza Morgensterna. Powstały wówczas ujęcia ukazujące łapankę, podczas której ginie chłopak (ujęcie to widzimy w czołówce serialu), Klossa ratującego z opresji radiotelegrafistkę Irenę dźwigającą z walizkę z radiostacją oraz doktor Martę Becher zazdrosną o dziewczynę, której pomógł jej narzeczony.

Realizację jednego z pabianickich ujęć obserwował Piotr Jaskow, dziennikarz tygodnika „Zarzewie”:

Godzina 8.00 rano. Przed Wytwórnią Filmów Fabularnych w Łodzi panuje hałaśliwy ruch. Wyładowane sprzętem i statystami samochody ruszają sprzed gmachu na miejsce zdjęć plenerowych. Przypadkowy obserwator, tak jak ja, czuje się zagubiony pośród tego, zdającego się nie mieć sensu, pośpiechu.

Wchodzę do środka. „Stawka większa niż życie” — informuje portier, pierwsze piętro, trzecie drzwi na lewo, sam pan zresztą zobaczy.

Siedzę w małym, dusznym pokoiku, w którym dosłownie nie zamykają się drzwi. Bez przerwy dzwonią też telefony. Kierownik produkcji wykłóca się właśnie z jednostką wojskową, krzyczy w słuchawkę:

— Co, u diaska, z wami się dzieje, macie 15 minut spóźnienia!... Zanim przebierzecie żołnierzy — kiedy rozpoczniemy te zdjęcia?...

Nie mija jednak pół godziny, kiedy młodzi żołnierze, „wypożyczeni” na jeden dzień z jednostki, zajmują miejsca w autokarze. Śmieją się, przebrani w hitlerowskie mundury, głębokie, opadające na oczy hełmy.

Zdjęcia plenerowe „Stawki większej niż życie” (odcinek „Wiem, kim jesteś”, reż. J. Morgenstern) odbędą się w Pabianicach. Przejazd ulicami miasteczka wzbudza ogromne zainteresowanie przechodniów, tłum gapiów będzie potem przez cały czas towarzyszył filmowcom.

Dojeżdżamy do rynku, tu złożyła swój sprzęt ekipa techniczna. Na planie trwają przygotowania do pierwszego ujęcia.

Janusz Morgenstern ustawia żołnierzy w poprzek ulicy: automaty gotowe do strzału, zacięte twarze. Narożny dom zostaje wyklejony podniszczonymi afiszami w języku niemieckim, sklepik w głębi ulicy to teraz niemiecki sklep kolonialny.

— Cisza na planie!... Zaczynamy! — asystenci gorączkowo upychają po bramach przypadkowych przechodniów. Szczelnie wypełniony ludźmi plac zamiera w bezruchu...

Z pobliskiego domu wybiega grupa ludzi popychanych przez SS-manów, gnają ich w kierunku samochodów. Łapanka! Naprzeciw sprężystym krokiem idzie oficer niemiecki — „To Kloss, Kloss...” — szepczą gapie. Spotykają się na rogu... Kamera stop!

— Co wy robicie, przecież to nie wyścigi! Idźcie wolno, z pewnym oporem, przecież boicie się, wiecie, co was czeka... Zaczynamy jeszcze raz. Wszyscy na miejsca! Kamera... I wszystko zaczyna się od nowa. Ujęcia trzeba powtarzać trzy razy — zanim reżyser będzie zadowolony.

Podchodzę do grupy realizatorów, z którą reżyser omawia następne ujęcie:

— Wychodzisz gdzieś z połowy tej ulicy, wtedy padają pierwsze strzały, słyszysz je, rozglądasz się wokoło... Podchodzisz do łączniczki, bierzesz jej walizkę, razem przechodzicie przez kordon esesmanów. Jasne?

Oczywiście, że jasne. W rzeczywistości przeprowadzenie przez kordon łączniczki AL i przeniesienie walizki z radiostacją — nie było pewnie tak proste.

Słońce, sprzyjające dotąd filmowcom, kryje się nagle za chmurami, trzeba na razie przerwać pracę. Z nieba zaczęły spadać pierwsze krople deszczu. Po chwili rozpętała się ulewa. Aktorzy i gapie rozbiegają się teraz w popłochu, operator pełen poświęcenia okrywa przede wszystkim kamerę — przemókł do suchej nitki
.

Na zdjęciach autora tekstu z planu odcinka „Wiem, kim jesteś” widzimy m.in. Janinę Borońską (radiotelegrafistka Irena), Stanisława Mikulskiego (porucznik Hans Kloss), Antoniego Wójtowicza (operator obrazu) i Jerzego Majaka (asystent operatora obrazu).



Realizację zdjęć do odcinków I serii produkcyjnej zakończono 15 sierpnia 1967 roku.

------

"Piąstkę to ty masz nienajgorszą, Hans..."

12-08-2017 20:45

manager

W drugiej połowie sierpnia 1967 roku trwały prace montażowe odcinków I serii produkcyjnej i przygotowania do rozpoczęcia zdjęć do odcinków II serii.

„Głos Ziemi Cieszyńskiej” informował o krótkim urlopie Stanisława Mikulskiego (aktor wypoczywał przez kilka dni w Ustroniu-Jaszowcu) i zbliżającym się okresie realizacji zdjęć do odcinków II serii produkcyjnej („Hotel Excelsior”, „Ściśle tajne”, „Café Rose”, „Żelazny Krzyż”, „Podwójny nelson” i „Genialny plan pułkownika Krafta”).

------

"Piąstkę to ty masz nienajgorszą, Hans..."

27-08-2017 13:30

Pedro Gomez
"Chemik" był domem wczasowym Mazowieckich Zakładów Rafineryjnych i Petrochemicznych, dzisiejszego Orlenu. Na początku lat dziewięćdziesiątych dwukrotnie tam byłem.

------

Chodzi o sprawę

29-08-2017 18:27

manager

Na początku września 1967 roku ekipa „Stawki większej niż życie” zakwaterowana została w łąckim pałacu, dawnej posiadłości Mikołaja Fuhrmana i przedwojennej siedzibie marszałka Rydza-Śmigłego. W ówczesnym domu wypoczynkowym Funduszu Wczasów Pracowniczych „Pałac” filmowcy stacjonowali przez kilka tygodni.



Pałac w Łącku w drugiej połowie lat sześćdziesiątych XX wieku na zdjęciach ze strony Fotopolska.eu



W Łącku nakręcone zostały ujęcia plenerowe do trzech odcinków w reżyserii Janusza Morgensterna: „Żelaznego Krzyża” (m.in. przyjęcie w dworku hrabiego Wąsowskiego, zastrzelenie generała Wierlingera), „Podwójnego nelsona” (m.in. nadradca Gebhardt, porucznik Kloss i major Bösel na leśnych ścieżkach wokół Liska-Zdroju, sceny na tarasie i w sali tanecznej domu wypoczynkowego w Lisku-Zdroju, wizyty w leśniczówce Kornela) i „Ściśle tajne” (m.in. odbicie inż. Pulkowskiego i śmierć inż. Reila na przejeździe kolejowym).

Dokumentacja do odcinka „Podwójny nelson” wykonana została m.in. w Lubsku i Łęczycy. Filmowe Lisko-Zdrój zaaranżowane zostało jednak w plenerach płockich, łąckich i olsztyńskich.

Na zdjęciach: łąckie migawki z planu odcinka „Żelazny Krzyż” i łąckie kadry z odcinka „Podwójny nelson”.

------

"Piąstkę to ty masz nienajgorszą, Hans..."

10-09-2017 11:45

37 postów   1 2 3 4
© 2017 Shen-Kun - Baca - BoBer. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Realizacja strony: strony.gliwice.pl.