Forum » O serialu » Kronika stawkowa, czyli 50 lat minęło!
73 postów   2 3 4 5 6 7 8
Autor Kronika stawkowa, czyli 50 lat minęło!
manager

18 września 1967 roku po raz pierwszy zebrała się komisja kolaudacyjna decydująca o dopuszczeniu do emisji odcinków „Stawki większej niż życie”. Podczas posiedzenia, któremu przewodniczył Tadeusz Zaorski, wiceminister kultury i sztuki oraz szef kinematografii, członkowie komisji obejrzeli i omówili odcinki „Edyta” i „Ostatnia szansa” w reżyserii Andrzeja Konica.

(...) mnie w tym zaniepokoił stosunek do Wehrmachtu, który jest dla nas trudny do przyjęcia, ale takie wrażenie odniosłem po obejrzeniu tych dwóch odcinków i mnie niesłychanie raziła ta polaryzacja od strony niemieckiego wojska, bo w zasadzie mamy złych przedstawicieli SS i złych przedstawicieli SD, natomiast przedstawicieli Wehrmachtu w tym kontekście reżyser ukazał niesłychanie pozytywnie i dowodem tego są choćby rozmowy, jakie są prowadzone pomiędzy Klossem a tym niemieckim majorem, potem mamy też w pozytywnym świetle przedstawioną postać kapitana. Boję się, żeby obraz tych przedstawicieli wojska nie był przez naszych młodych widzów odebrany fałszywie – powiedział ob. Czałkowski.

Na pewno można byłoby kwestionować ustawienie oficerów Wehrmachtu, ale o tym też już mówiły wyraźnie scenariusze. Ogólnie można stwierdzić, że filmy są bardzo dobrze zrobione, nie można się w nich do niczego przyczepić, wskazują one na dobrą pracę zawodową, a szczególnie drugi odcinek jest dobrym kinem – zauważyła reż. Wanda Jakubowska.

Rozumiem, że komisja bez uwag kolaudacyjnych przyjęła te dwa odcinki, a sprawy zasygnalizowane na marginesie tych filmów powinny być uwzględnione przy kontynuacji produkcji tej serii – podsumował min. Tadeusz Zaorski.

Na następnych posiedzeniach komisja kolaudacyjna zaaprobowała kolejne odcinki I serii produkcyjnej: „Wiem, kim jesteś” i „Wielką wsypę” (17 października 1967 roku) oraz „Oblężenie” i „Spotkanie” (18 października 1967 roku).

Teksty stenogramów zostały opublikowane w książce Bogdana Bernackiego „Stawka większa niż życie – serial wszech czasów”.

------

„Piąstkę to ty masz nie najgorszą, Hans…”

18-09-2017 17:30

manager

We wrześniu 1967 roku ekipa „Stawki większej niż życie” pracowała w Płocku. Powstały tam ujęcia plenerowe do trzech odcinków serialu w reżyserii Janusza Morgensterna.



Janusz Morgenstern i Jacek Butrymowicz przy ul. Misjonarskiej w Płocku, gdzie nakręcone zostało ujęcie do odcinka „Żelazny Krzyż”. To tutaj hrabia Wąsowski wyprowadzany jest z więzienia Gestapo

Płockie plenery pojawiają się w odcinkach „Ściśle tajne” (kamienica Barbary Reczko, Rioletto i partyzanci na nabrzeżu, Kloss ratuje prestidigitatora z opresji), „Żelazny Krzyż” (przewożenie hrabiego Wąsowskiego do więzienia Abwehry i próba jego likwidacji przez ludzi pułkownika Reinera, willa generała Wierlingera) i „Podwójny nelson” (Hans Kloss śledzi Hannę Bösel zmierzającą do łączniczki na ul. Mostową).

------

„Piąstkę to ty masz nie najgorszą, Hans…”

25-09-2017 20:15

manager

Pod koniec października 1967 roku ekipa „Stawki większej niż życie” z Andrzejem Konicem na czele przybyła na Wybrzeże. Przez kilka tygodni w Gdańsku, Sopocie i Gdyni powstawały ujęcia plenerowe do odcinków „Hotel Excelsior” i „Café Rose”.

„Dziennik Bałtycki” poinformował, że 3 listopada 1967 roku ukończono zdjęcia przy Żurawiu Gdańskim. Nakręcone tam zostały ujęcia do odcinka „Hotel Excelsior”: po zejściu z promu linowego Kloss i Georg nawiązują kontakt hasłem z cygarami Pedro Gomez i zeszłorocznym deszczem ze śniegiem, a następnie rozmawiają o paraliżu siatki gdańskiej. Nie jest wykluczone, że tego samego dnia powstało niewykorzystane w odcinku „Hotel Excelsior” ujęcie ukazujące upijanie kelnera Erika (zobacz więcej). Oba plenery dzieli kilkaset metrów.

------

„Piąstkę to ty masz nie najgorszą, Hans…”

03-11-2017 21:45

manager

4 listopada 1967 roku w godzinach popołudniowych ekipa „Stawki większej niż życie” pracowała na dworcu Gdańsk Główny i w jego okolicach, gdzie powstały ujęcia do odcinka „Hotel Excelsior”. Widzimy w nich frontową część budynku dworca Danzig Hbf. z herbem miasta i hitlerowską flagą, następnie Klossa schodzącego z peronu do przejścia podziemnego, gdzie żandarmi sprawdzają mu dokumenty. W kolejnych ujęciach dostrzegamy Klossa przed dworcową kwiaciarnią i przed planem miasta.

------

„Piąstkę to ty masz nie najgorszą, Hans…”

04-11-2017 22:30

manager

12 listopada 1967 roku filmowcy realizujący zdjęcia do „Stawki większej niż życie” pracowali na terenie Głównego Miasta w Gdańsku. Powstały tam ujęcia do odcinka „Hotel Excelsior”, w których Kloss i Georg zmierzają na pierwsze spotkanie. Zdjęcia do serialu, kręcone przed gdańskim ratuszem i na Długim Targu, przykuły uwagę dziesiątków przechodniów.

------

„Piąstkę to ty masz nie najgorszą, Hans…”

12-11-2017 15:45

manager

W listopadzie 1967 roku w Gdańsku powstały ujęcia do odcinków „Hotel Excelsior” i „Café Rose”. Kawę z cukrem i uśmiechem serwowano w „Café Ingrid”, czyli w lokalu przy ul. Piwnej, spotkanie w szkole zakończone ucieczką Diederlicha miało miejsce na terenie VIII Liceum Ogólnokształcącego, a finałowa walka z radcą Wittem na motorówce została zainscenizowana nad gdańskim kanałem. Bazar, na którym Kloss gubi śledzącego go Turka zaaranżowany został w Gdańsku (początkowe ujęcia z ceglanym sklepieniem bramy) i w Łodzi (Kloss wyprowadza w pole tajniaka).

------

„Piąstkę to ty masz nie najgorszą, Hans…”

15-11-2017 11:45

manager

Przed pięćdziesięcioma laty Grand Hotel w Sopocie stał się w serialowym hotelem Excelsior w Gdańsku. Na łamach tygodnika „W Służbie Narodu” ukazała się relacja z planu autorstwa Władysława Jarnickiego:

Od samego rana sopocki Grand Hotel przyozdobiony jest flagami ze swastyką. Na planie liczni statyści ubrani w niemieckie mundury Wehrmachtu. Przed hotelem stoi budka telefoniczna i kiosk z niemieckimi gazetami i papierosami. Przez chwilę wydało mi się, że to koszmarne lata okupacji. Ale oto na plan wszedł Staszek Mikulski. (...) Rozmowę przerywa nam Andrzej Konic.

— Staszku, zaczynamy, wchodzisz do budki telefonicznej, przeprowadzasz rozmowę, następnie wychodzisz i przecinasz ulicę. Podchodzisz do kiosku z gazetami, kupujesz jakiś drobiazg i zamieniasz kilka słów z ekspedientką. Uwaga, plan gotów, zaczynamy... Staszku, cofnij się odrobinę dalej. Dobrze. Kamera!

Słychać terkotanie kamery. Przez ulicę przechodzą żołnierze, jacyś cywile. W momencie, kiedy Kloss jest już blisko budki telefonicznej, słyszę okrzyk:

— Stop! Panie plutonowy — zwraca się Andrzej Konic — dlaczego nie zatrzymał pan tej „Wołgi”? Wszyscy na plan. Powtarzamy ujęcie.

Mijają godziny. Dochodzi druga. Andrzej Konic ogłasza przerwę obiadową. Idziemy na obiad do pobliskiego Domu Pracy Twórczej ZAiKS, gdzie ekipa się zakwaterowała. W czasie obiadu kilka telefonów ze szkół z prośbą, by pan Kloss przyszedł na spotkanie z wielbicielkami. Pod koniec obiadu kilka bardzo ładnych uczennic z klas dziesiątych przyszło z fotografiami Stanisława Mikulskiego prosić go o autograf.

I znów na planie. Do zdjęć nocnych, poza Klossem, przygotowuje się miejscowy aktor z Komendy Powiatowej w Sopocie, dorodny wilczur Ner. W scenopisie jest rola dla Nera. Rzuca się on na Klossa, gdy ten wraca z hotelu Excelsior do domu. Trzeba było kilku ujęć, by pies zrozumiał, że ma się rzucić na niewinnego człowieka. Nie pomogły zachęcające okrzyki stojącego obok jego właściciela, kaprala milicji; pies albo biegł do kaprala, albo rzucał się i powarkiwał na mikrofon. Ostatecznie Kloss wziął między palce kawałek kiełbasy i na słowo „hop” podniósł rękę z kiełbasą do góry, a wtedy Ner się rzucił. Ujęcia trwały dość długo. Zaczął padać deszcz. W końcu jednak Ner zagrał właściwie i praca dobiegła końca.


Na sopockim Monciaku powstało ujęcie, w którym Ingrid Heizer odprowadza panią Kluge, interesując się grafikiem jej służb w hotelu Excelsior.

------

„Piąstkę to ty masz nie najgorszą, Hans…”

17-11-2017 00:15

manager

W listopadzie 1967 roku w Sopocie powstały ujęcia do odcinka „Café Rose”. Willa Halina ucharakteryzowana została na pensjonat Orient w Stambule. Zdjęcia nakręcone zostały przed obiektem: widzimy bohaterów wchodzących do filmowego pensjonatu lub wychodzących z jego wnętrza, Klossa palącego papierosa na balkonie, Martę Kovacs zranioną przez Wittego.
Zdjęcia we wnętrzach filmowego pensjonatu Orient zrealizowane zostały w Łodzi.

------

„Piąstkę to ty masz nie najgorszą, Hans…”

20-11-2017 10:45

manager

Pięćdziesiąt lat temu dworzec Gdynia Główna Osobowa ucharakteryzowany został na dworzec w Stambule, by stać się scenerią ujęć do odcinka „Café Rose”. Klossa widzimy w arkadowym przejściu na dworzec podmiejski i na schodach przy wyjściu z ówczesnego dworca autobusowego.



Od 27 listopada 1967 roku do końca lutego 1968 roku ekipa „Stawki większej niż życie” pracowała w Łodzi (głównie w atelier Wytwórni Filmów Fabularnych).

Do Gdyni filmowcy powrócili latem 1968 roku, by nakręcić ujęcia do odcinków III serii produkcyjnej.

------

„Piąstkę to ty masz nie najgorszą, Hans…”

24-11-2017 19:45

BlackFish

Bardzo dziękuję za ciekawe zdjęcia i wciągającą lekturę. 50 lat minęło jak jeden dzień...

------

10-12-2017 16:35

73 postów   2 3 4 5 6 7 8
© 2024 Shen-Kun - Baca - BoBer. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Realizacja strony: strony.gliwice.pl.