Forum » O serialu » Nazwy geograficzne
17 postów   1 2
Autor Nazwy geograficzne
hsb
Postanowiłem założyć taki temat - być może pojawi się w nim więcej zagadnień

Na początek francuska miejscowość Saint-Gilles, w której dzieje się akcja odc. "Hasło"
Tylko pytanie - o którą konkretnie może chodzić? Bo jest ich kilka

------

27-11-2012 09:41

grenadier
W książce pisownia jest "Saint Gille w Normandii". Takiej miejscowości nie ma. Najbliższa jest bodaj pod Brukselą, a we Francji na wybrzeżu, ale Morza Śródziemnego.

------

05-12-2012 10:32

sigisaurus

"grenadier" napisał:

W książce pisownia jest "Saint Gille w Normandii". Takiej miejscowości nie ma. Najbliższa jest bodaj pod Brukselą, a we Francji na wybrzeżu, ale Morza Śródziemnego.

Alianci starali się przekonać Niemców, że inwazja odbędzie się w rejonie Dunquerque i Calais, bo kanał jest tam najwęższy. Ale w 1939 Brytyjczycy przerzucali wojska głównie szlakiem z Plymouth i Southampton do Cherbourga. Zatem znali trasę. Ponadto okręty mogły wypłynąć niezauważone ze Szkocji, północnej Irlandii a nawet bezpośrednio z Ameryki. Rejs wzdłuż wschodnich wybrzeży Anglii byłby łatwy do zauważenia. Na filmie "The longest day" niemiecki generał Erich Marcks trafnie przewidział Normandię.
Prawdopodobnie wymyślono fikcyjną nazwę. Przede wszystkim zaś nie ma świętego imieniem Gille, jest święty Gilles, polski odpowiednik: Idzi. Patron chorych psychicznie.

------

Parszywe świnie, chcą nas sprzedać Amerykanom! Wernitz ma rację, chcą nas sprzedać Amerykanom!

03-10-2013 22:33

Pedro Gomez
Panowie, skoro poruszyliście taki temat:

w odcinku "Bez instrukcji" Kloss sprawdza na mapie autentyczne położenie laboratorium Porschatta. Znajduje się ono w okolicach miejscowości Narz. Mapa wygląda na autentyczną. Pytanie: gdzie jest ów Narz?

------

Chodzi o sprawę

04-10-2013 16:52

sigisaurus

"Pedro Gomez" napisał:

Panowie, skoro poruszyliście taki temat:

w odcinku "Bez instrukcji" Kloss sprawdza na mapie autentyczne położenie laboratorium Porschatta. Znajduje się ono w okolicach miejscowości Narz. Mapa wygląda na autentyczną. Pytanie: gdzie jest ów Narz?


Wymacałem ten Narz: Narusa w powiecie Braniewo. Na portalu internetowym o Wehrmachcie jest lista (oczywiście, niekompletna) garnizonów podzielonych wg okręgów wojskowych. Narz tam nie figuruje. Zresztą, ciekawe, czy ten spis adresów poczt polowych użyty jako rekwizyt filmowy nie był dokumentem autentycznym.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Narusa
http://wiki-de.genealogy.net/Narz

------

Parszywe świnie, chcą nas sprzedać Amerykanom! Wernitz ma rację, chcą nas sprzedać Amerykanom!

09-01-2014 18:55

jhbsk

Wszystko się zgadza. Porównanie mapy topograficznej 1:10 000 (można sprawdzić na geoportalu)
z kadrem z filmu

nie pozostawia wątpliwości. Zgadza się przebieg dróg, linii kolejowej i rzeki. Nawet zabudowa pasuje. Nie wiem niestety jaką mapą posługuje się Kloss. Widać tylko, że jest to mapa topograficzna w dość dużej skali. Przez napis Narz przechodzi linia oznaczająca (jak sądzę) tory kolejki. Jest to możliwe, gdyż w tej okolicy działało bardzo dużo kopalni iłu. Urobek był z reguły transportowany wagonikami.

------

– Hezké počasí.
– V loni touhle dobou pršelo.
– Déšť se sněhem.

10-01-2014 09:50

Pedro Gomez
Super odkrycie :) Myślę, że w filmie użyto niemieckiej mapy wojskowej. Wskazywałaby na to szczegółowość mapy i zaznaczenie ukształtowania terenu.

------

Chodzi o sprawę

10-01-2014 10:44

A79

Ozdobność fontu, którym wykonany jest napis „Narz”, wskazywałaby raczej na klasyczny Messtischblatt. Sztabówki jednak były bardziej „schludne” (np. taka).

edycja: o, na polskim WIG-u jest podobnie.

------

Ba! Gdybym ja był niedyskretny…

10-01-2014 11:32

jhbsk

No to właśnie zidentyfikowałeś mapę. Tu jest 1:100 000, forma graficzna jest jednak taka sama jak Messtischblatt, który jest w skali 1:25 000. Pomyliłam się więc pisząc o dużej skali. Na pierwszy rzut oka wydawała mi się większa niż 1:100 000, mapa jest dość dokładna. Po przyjrzeniu się stwierdzam, że pomyliłam się tez co do linii pod napisem Narz - w legendzie jest zaznaczone, że to po prostu płot.
Mapa z 1931 roku na podstawie wydania z 1928.
Mapa w skali 1:25 000 wygląda tak:

Całość na stronach „Archiwalne mapy Pomorza Gdańskiego”

Jest tu więcej szczegółów niż na setce.

------

– Hezké počasí.
– V loni touhle dobou pršelo.
– Déšť se sněhem.

10-01-2014 11:55

Pedro Gomez
Czyli, "Bez instrukcji" mamy rozpracowane:

Altdamm - szczecińskie Dąbie
Arnswalde - Choszczno
Narz - Narusa

Trzeba przyznać, że scenarzyści nie wybierali miejscowości na chybił trafił. Akcja odcinka dzieje się w Szczecinie, Choszczno to też dzisiejsze Pomorze Zachodnie, więc jest prawdopodobne, że można tam było jeździć na krótki wypoczynek, a prawdziwe laboratorium mieściło się w okolicy Narusy, czyli aż w Prusach Wschodnich. Logika nie ucierpiała. :)

------

Chodzi o sprawę

12-01-2014 12:01

17 postów   1 2
© 2019 Shen-Kun - Baca - BoBer. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Hyh.pl strony internetowe.