Forum »
Wokół serialu »
Niewykorzystane sceny i alternatywne ujęcia
Autor | Niewykorzystane sceny i alternatywne ujęcia |
---|---|
A79
![]() |
Koledzy, dziękuję za czujność! BoBer doskonale omówił te materiały.
Pomyślałem o jakiejś wersji tego pomysłu, którym mogłyby być pokazy w ambasadach krajów anglosaskich. Jak wiemy, Stanisław Mikulski organizował podobne przeglądy podczas pracy w ambasadzie w Moskwie. Tymczasem — do siego roku! ------ Ba! Gdybym ja był niedyskretny… |
31-12-2016 22:38 |
|
Modrzew
|
Do Siego! ------ Nejlepší kaštany jsou na náměstí Pigalle. Zuzana je ráda jen na podzim. |
31-12-2016 23:57 |
|
A79
![]() |
„Wiem kim jesteś” Hans Kloss opowiada lejtnantowi szczegółowo o tym jak Gustaw Ehrling chciał mu pokazać jezioro. W serialu tę scenę oglądamy zza lustra, razem ze Stanisławem Kolickim. Zachowano ją na fotosie z planu – który cytuję ze zbiorów agencji fotograficznej Forum – jednak zrealizowaną z wieloma różnicami: w innej scenografii, z innym statystującym w roli żołnierza protokółującego, ze Stanisławem Mikulskim – Klossem inaczej uczesanym niż w serialu, ale w tej samej garderobie. Być może to też pierwotna wersja tej sceny, albo poprawka, która nie okazała się lepsza niż pierwsza próba. ![]() ![]() ------ Ba! Gdybym ja był niedyskretny… |
11-10-2018 22:30 |
|
A79
![]() |
Fototeka Filmoteki Narodowej przypomina cytat Józefa Hena, który wspominał, że „przed kinami wystawiano gabloty z fotosami. Jeśli film był tylko dla dorosłych, na podstawie tych fotosów tworzyłem sobie własną jego wersję”. Właściwie to chyba z fotosami jest tak, że i one tworzą „własną wersję filmu”. Omawiając tu jeden ze stawkowych fotosów, Bober pisał o „logiczniejszym rozegraniu” sceny w serialu, niż na fotosie. Ja myślę, że fotosy nie rządzą się logiką, tylko zagęszczają wątki sprowadzając je do jednego kadru. Zajrzyjmy znów do jednej ze skrzyń z archiwum Ośrodka Wschód, które chciał zachować do swoich niecnych celów pułkownik Ring. Współpracownikom siatki gdańskiej, którzy byli na przystani i nad jeziorem w odpowiednim momencie — składamy wyrazy uznania i wdzięczności za zabezpieczenie tych bezcennych materiałów. „Wielka wsypa” „Bartek” dyktuje radiotelegrafistce Marcie meldunek, a ta nadaje go do centrali. Fotos do tej sytuacji jest połączeniem ujęcia z dyktowaniem i szyfrowaniem z następującą po nim sytuacją nadawania. Zatem zagęszczenie. ![]() ![]() Chłopiec – towarzysz grajka pomaga wyzwolić się z więzów obezwładnionemu „Frankowi”. Widok alternatywny. ![]() ![]() Poza zgęszczeniami, fotosy to okazja do zobaczenia tego, co zostało na podłodze wytwórni. Kolejna perełka z fotosu bardzo więc mnie cieszy. – Fanatyk – rzuca Brunner pod adresem przesłuchiwanego Sokolnickiego vel Filipiaka. W serialu słowa te padają zza kadru, ponieważ scena jest świetnie zmontowana przez Romana Kolskiego. Podziwiamy tylko mimikę Emila Karewicza, którą aktor idealnie komentuje dialog rozgrywający się między Januszem Kłosińskim a Czesławem Wołłejko. I to ten Brunner-Karewicz, zapewne rzucający kwestię „Fanatyk” – bo ma otwarte usta, w odróżnieniu od Filipiaka-Kłosińskiego – ocalał na kinowym fotosie. ![]() Dostrzegam też, że Brunner z tej sceny posłużył za wzór Jerzemu Wróblewskiemu przy tworzeniu próbnej planszy komiksowej (o której pisaliśmy 10 lat temu…). Portret Brunnera (wykorzystałem go jako mój forumowy avatar) jest lustrzanym odbiciem kadru. ![]() Ktoś, kto doczytał do tego miejsca już pewnie zauważył, że fotosy te (nie pierwszy raz) konsekwentnie powielają obsadowy błąd: reżyserem odcinka „Wielka wsypa” jest oczywiście Janusz Morgenstern, a nie Andrzej Konic. Niedługo pojawi się w tym wątku kolejna porcja fotosów, tym razem z odcinka „Spotkanie”. Tymczasem, po dalszą część obserwacji związanych z „Wielką wsypą” już teraz zapraszam do wątków: „Wpadki realizacyjne”, „Kuchnia filmowa i telewizyjna” oraz „Za udział wzięli”. ------ Ba! Gdybym ja był niedyskretny… |
04-07-2020 13:15 |
|
Pedro Gomez
|
A79, jak zwykle super posty. Kojarzę niektóre fotosy z "okienek" z papierowych programów telewizyjnych. Zawsze mi się wydawało, że coś ten kadr równi się od serialowego, ale nigdy nie poświęciłem temu zagadnieniu większej uwagi. Teraz wszystko jest jasne :) ------ Chodzi o sprawę |
12-07-2020 21:22 |
|
A79
![]() |
Zapraszam na dalszy ciąg przeglądu fotosów kinowych. „Spotkanie” Jeszcze jeden przykład zagęszczania: konfrontacja Klossa ze sturmführer Eleken nabiera nieoczekiwanej dynamiki, gdy zjawia się Inga. Kilkadziesiąt sekund ekranowej akcji skoncentrowane jest w jednej klatce fotosu. ![]() ![]() Cechą niektórych fotosów kinowych jest poszerzanie pole widzenia. „Ostatnia szansa” Ruppert osaczany przez Adama pokazany jest na niemal intymnym zbliżeniu, tak żeby i widz odczuwał napięcie między oboma postaciami. Fotos rezygnuje z tej intensywności, ale pokazuje rekwizyty i wnętrza. ![]() ![]() „Wielka wsypa” Filmowe podążanie kamery przez salon za Irminą Kobus, krzątającą się wokół gości – podzielone na dwa fotosy pozwala studiować detale scenografii i choreografii aktorów drugoplanowych. ![]() ![]() ![]() A ponieważ każda teza ma swoją antytezę, szeroko kadrowane filmowe sceny bywają na fotosie sprowadzone do jednego celnego zbliżenia, jak tutaj, gdy w „Spotkaniu” Kloss i Elken ruszają na przystań. ![]() ![]() I jeszcze dwa przykłady ujęć niewykorzystanych w scenie, gdy zszokowana Inga budzi domowników i gości po śmierci Millera. W serialu Kloss wyłania się za Schenkiem, na fotosie widać, że ustawił się za nim i spogląda spokojnie na dziewczynę – na ekranie nieco bardziej zaniepokojony. ![]() ![]() ![]() To albo alternatywne spojrzenie na ujęcie następne – Elken wywołanej z pokoju krzykiem Ingi (inne ustawienie kamery), albo niewykorzystane ujęcie – zbliżenie na tę postać, gdy polscy żołnierze zabierają Klossa (zgadza się kierunek ustawienia postaci względem kamery w finale tej sceny). ![]() ![]() ![]() ------ Ba! Gdybym ja był niedyskretny… |
26-07-2020 00:55 |
|
jhbsk
![]() |
Dzięki! Jak zawsze bardzo to ciekawe. ------ – W Paryżu nojlepsze kasztōny sōm na placu Pigalle. |
26-07-2020 09:17 |
|
Banalny
![]() |
Fotosy z reguły są wykonywane aparatem fotograficznym przez członka ekipy lub zawodowego fotografa. W tej sytuacji nie ma nic nadzwyczajnego w tym, że są inaczej kadrowane albo nawet pokazują duble, niewykorzystane w filmie. Oczywiście, jest to bardzo ciekawy materiał dla pasjonatów serialu, także podziękowania za zebranie i prezentację. ------ |
26-07-2020 14:15 |
|
Pedro Gomez
|
Super sprawa! Liczę na post zbiorczy kompletu fotosów z wersji kinowej :) Myślę, że wszystkie fotosy były aranżowane. Na studiach w ramach "rewii wspomnień" kierownik produkcji mówił, że fotosista pracował pomiędzy ujęciami, zresztą kadry są doświetlone w sposób, który sugieruje użycie lampy błyskowej, albo światła na wprost, więc musiały być aranżowane. Jeszcze jedno, Irmina Kobus patrzy prosto w obiektyw dokładnie jak do zdjęcia, czyli scena jest aranżowana ------ Chodzi o sprawę |
27-07-2020 17:52 |
|
A79
![]() |
Przełom roku jakoś nie może obejść się bez fotosów. Niektóre z nich proszą się aż, aby oprawić je w ramki i bohaterów zdjęć podawać za przodków. Co prawda, byłaby to wyjątkowa zbieranina, ale pesymizm podpowiada mi, że łatwiej w życiu o Zająca wśród antenatów niż o hrabiego Wąsowskiego.![]() ![]() ![]() „Spotkanie” A tu na fotosach widzimy także, że sturmführer Elken zdążyła odwiedzić fryzjera między sekwencją strzelanin w domu Ringów a wyjazdem na przystań. ![]() ![]() ![]() Resztę fotosów – alternatywnych ujęć – z „Wielkiej wsypy” podaję w formie rewii… z jednym skromnym wyjątkiem na koniec. ![]() ![]() ![]() ![]() Więcej o ciekawostkach obsadowych tego fotosu tutaj. ![]() ![]() — Nie ma żałośniejszego widoku jak niemiecki oficer w gaciach. Gdybyśmy chcieli się licytować z Geiblem, moglibyśmy powiedzieć, że żałośniejszy jest niemiecki oficer w gaciach w roku 2020. Lepszego 2021 roku wszystkim! ![]() ------ Ba! Gdybym ja był niedyskretny… |
31-12-2020 18:00 |